Sunday 23 June 2013

Nikmat sakit

Assalamualaikum semua .

Long long time no seee .
very busy with my education . but the main point is, i just forget my password for this account . hehe ;)

Actually on blogging balek ni , semuanya disebabkan keBOSANan yang melampau kat rumah .
da abis sem 2 kat umt as software engineering's student ! a big clap for me ya :D !

okay , back to the topic. ak senanye sedang sakit mate n sakit kaki.  but, still teruskan ber-typing. hehe .


Siapa cakap sakit tu musibah ? 


y not kita terbalekkan , sakit itu sebenarnye satu nikmat bagi manusia. sebab , sakit itu kafarah dosa.

satu cara Allah nak hapuskan dosa kita. Baikkan Allah ? Allah xnak kita ke akhirat dengan dosa yang terlalu banyak. lalu, Allah bagi kita nikmat sakit tu sbgai cara untuk hapuskan dosa kita secara perlahan-lahan.

Kadang-kadang kita, manusia leka dengan dunia . Sakit ini juga satu cara Allah nak kejutkan kita daripada kealpaan yang berterusan.

Bila kita sakit , apa kita buat ? jumpe doktor of course la kan .

Tapi , kita kene ingat, jumpe doktor tu adalah salah satu inisiatif untuk kita sembuh je. Allah la yang menyembuhkan kita melalui ubat-ubat yang doktor bagi.

Sakit ? Carilah Allah .

Perit ? Dekatkan diri kpda Allah.

Sengsara ? Doa agar Allah bagi kekuatan .


"Apabila Allah menghendaki kebaikan pada seorang hamba-Nya maka Dia menyegerakan hukuman baginya di dunia; sedang apabila Allah menghendaki keburukan pada seorang hambaNya maka Dia menangguhkan dosanya sampai Dia penuhi balasannya nanti di hari Kiamat." - [Hadits riwayat At-Tirmidzi dan Al-Hakim].


 "Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

 "Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".



Bahkan di dalam satu lagi riwayat, Rasulullah bersabda bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalahan dirinya.

Ya Allah, sayu hatiku . even dgn tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk menghapuskan satu kesalahan diri kita. Ya Allah :') .

Betapa Allah menyayangi kita kawan-kawan sekalian. Tapi kita , selalu alpa dengan arus duniawi sekarang .

Ya Allah :(.

Sesungguhnya Engkaulah tempatku meminta pertolongan , bantulah diri ini untuk terus istiqamah dalam berbuat kebaikan dan berubah ke arah kebaikan dan jalan yang di-redhaiMU. 


p/s Jangan kita hanya cari Allah masa kita sakit sahaja . Sentiasa Allah dihati okay . In sya Allah tenang hati kita.   -pesanan nurul-

No comments:

Post a Comment