Thursday 27 June 2013

Super Duper Awesome SE :)

Assalamualaikum . Hai Hai Hai ! 

Bersama dengan  saya , DJ Nurul lagi , thanks coz sudi mendengar radio cookiesssss fm ! 
Hahahaha abaikan kemengarotan di atas ye kalian semua . 


Super Duper Awesome SE means Super Duper Awesome Software Engineer . Entry kali ni aku nak cerita pasal semua experience or whatsoever in the first year of being software engineering students at Universiti Malaysia Terengganu (UMT) . Maksudnya naik cuti sem ni , aku da bergelar seorang senior . Ulang suara ye , Senior ! hehe , overexcited -.- .

First of all , for your information, semua students first year wajib duduk kat dalam asrama . Even aku ni, rumah dekat gila , xsampai 10 minit da sampai kat u pon , kene duduk kat asrama gak . But stills, a lot of memories being created there . Happy , sad , frustrating and all kinds of feeling memories . Tapi aku describekan itu semua sebagai Happy days in my life . Okay lets start at first2 ak kene daftar bagai ni . 


---
1. Pendaftaran Pelajar

Ni salah satu perkara yang buat aku malas nak masuk u sebenarnya . Paling xsuke main dengan borang-borang sume . Serabut mak aihh . hoho . Tapi fortunately ada la budak-budak sekolah aku dulu pon dapat kat UMT ni . So , senang sikit aku nak tanya something kan . Xlah menggelabah bagai aku settlekan borang-borang ni sume . And the person that lucky sangat yang dapat satu u dengan aku goes to Eifa , Jamilah and  Aliff . Tapi kitorang dapat course lain-lain . And not forgetting Mat yang dah study kat UMT tu before us , as Diploma Perikanan's students.  

-refresh otak-

Bila da settle sume borang and tiba lah untuk kitorang daftar masuk u . Not very sure , but i guess its 2 September 2012 . Da settle daftar sume , aku ringkaskan , masuk bilik , jumpa roomates , settlekan barang . Lepas tu , part yang paling paling aku xsuke . To be continued ---

2. Minggu Jalinan Mesra

Haaa, ni lah yang aku paling xsuke tu . Minggu Jalinan Mesra or i guess we call as orientasi . Tapi baru sekarang aku sedar . Scroll down --


Firman Allah maksudnya: "Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jua Yang Maha Mengetahui (semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah:216).


Hmm , maksudnya Allah tahu apa yang dirancangkanNya . Allah kan sebaik-baik perancang . Mestilah Allah tahu apa yang terbaik terhadap manusia . Kan ? 
Orientasi ni best tapi memenatkanla . Semua benda kita buat kene cepat . Tapi semuanya ada hikmah , fasi nak kitorang jage time discipline . Yeah , i understand it well now . Thanks to fasi . Masa orientasi ni kitorang kene buat pelbagai aktiviti . Kene basuh pinggan sendiri , dengar ceramah n so on . 

---

Part seterusnya ni , aku bahagikan kepada dua . Sem 1 dan Sem 2 . 


3. Sem 1 


Yeah , sem 1 as se students . Junior , freshie . Ape lagi kita panggil . hoho . Masa sem 1 ni kitorang kene pergi Pulau Bidung . Memang wajib sewajibnya untuk first year . First2 tu aku memang never ever lah nak pergi sana . Disebabkan xreti berenang . Ekeke :D . Kat sana kitorang kene memancing , jungle trekking , snorkelling , water confidence and other side activities . 

Yeah , definitely tough for me . But the best part is , snorkelling ! Oh i enjoy it veryy much ! 

Best berkenalan dengan semua orang kat sana . Tapi xlah serapat macam sekarang . First2 tu nak tegur un shy shy cat . Tapi sekarang , humph . Tegur cam biase suda . Ekeeke .

Sem 1 ni masuk kelas happening je aku rase . Sebab no pressure sangat . Assignment un rilex2 je. Tapi susah la jugak seposen . huhu . But still , we managed to end our sem 1 dengan sehappy happynya ! Masa ni lah kenal rapat dengan semua , thir , ilah , ina , unni , ain , syer , dhir , cutik ,jun , pah , ayang , kim , tiha , ty , tiey , wiwi , fakhri , kashah , arip , mie , din , zaid and so on . Kalau nak list memang panjang la kan . huhu . Tapi aku rase , aku happy dapat kawan macam korang semua . Semua ada personaliti masing-masing . Own unieqness ! Tapi pokoknya sayang semua lah . hoho . 

Kalau nak type satu-satu incident lam sem 1 ni memang tak terkira la . So , i guess i just short kan aja dong . hehe . 


4. Sem 2

Sem ni yeah , memang tough sangat . Sampai aku rase boleh dikatakan aku nanges jek . Ekeke . Tapi nangis untuk cari kekuatan . Biase letteww kan ? 
Hmm , sem ni yang aku boleh cerita lawak sangat masa nak final . Statistics xtau pape . Sebab kitorang xblaja un . Haiss ape nak jadi nurul . Terpaksa lah aku balek umah suruh akak aku ajarkan statistic ni . Bincang ngan unni , aku ajar yang aku belajar , n dye ajar yang dye belajar . Exchange knowledge ! yeah ! Malam esok nak exam statistic tu , aku dan unni jadi cikgu . Nak tengok whiteboard kitorang ? Scroll down please ---


Haa ni la . Lawak kan . Guna apa je yang ada . Ni sebenarnya tingkap bilik syer dan roomatesnya . Tampal kertas kat belakang pastu guna whiteboard untuk conteng2 ajar .

And last incident yang aku rase sangat touching , masa aku nak balek rumah . Berat sangat hati aku nak tinggalkan diorang semua . Nanti xdek da yang suruh aku bangun , yang kacau aku , tengok movie same-same , gaduh sape nak buat air milo , makan maggi berjemaah , pergi surau ramai-ramai , study ramai-ramai kat lobby depan , berebut mesin basuh , berebut toilet and banyak lagi lah . huhu . 

Last aku nanges jugak , aku ingatkan aku xnangis , hais . Ni sume disebabkan oleh thir , roomate aku . Haiss , dia ni la yang suka carik gaduh ngan aku . Hari-hari gaduh ngan dia . Hahaha . Macam budak-budak betol . Tapi gaduh-gaduh pon , aku sayang jugak . -Tutup muka,malu-

Even we are not together , but my love always will be eternal for all of you . 

The end of Sem 2 . and yeah , the last part is ---

5. Boring sem break !

Xtau ape nak buat . xtau ape nak ape la . Ape seyh aku cakap -.- .
Hmm, cuti ni in sya Allah aku gunakan dengan sebaik mungkin untuk perubahan diri ke arah yang lebih baik . And xlupa , ade hikmah aku dapat umt ni , Allah da tunjuk salah satu hikmah Dia . Dia nak aku berubah ke arah yang lebih baik . Thanks Allah . So , y not kita slow-slow berubah ke arah yang lebih baik . rite ? Yeah we are not perfect , but at least we try to change for the better . 

Another work for this sem break , jaga sis yang da pregnant . Yeah , damn boring nak tunggu dia kene jumpe doktor -.-" . But still, cant wait for my first anak buah . Hooooorayyy !

---

Aku rase korang pon da penat scroll down aku punye cerita ni kan . Time to stop . Time wait for no men . Hahahaha . Okay lah semua . Nasihat untuk aku dan korang semua , Gunakan waktu cuti ni dengan perkara yang benefical ye . 

Dari Ibnu 'Abbas ra, Rasulullah bersabda:

وَالْفَرَاغُالصِّحَّةُ:النَّاسِ مِنَ كَثِيْرٌ فِيْهِمَا مَغْبُوْنٌ نِعْمَتَانِ

“Dua nikmat yang ramai  manusia tertipu, nikmat sihat dan waktu lapang.” (Riwayat Bukhari).

  Manfaatkanlah  masa itu sebaik-baiknya . Segala tindakan, kesungguhan, kekuatan, kemuliaan, kenikmatan dan mengejar cita-cita  hanya mampu  dilakukan ketika badan masih  sihat dan adanya waktu lapang. Kewajiban yang perlu  kita tunaikan amat banyak, sementara waktu yang terluang adalah sangat  sedikit. Dengan adanya masa, pelbagai aktiviti yang baik dapat kita lakukan . Masa sihat dan adanya waktu lapang ini lah untuk kita mengumpul pahala dan keredhaan Allah sebanyak mungkin ! Ayuh semua . Sama-samalah kita menuju ke arah jalan Allah dan in sya Allah banyak ganjaran yang Allah hadiahkan kepada kita . AMIIN . 

So, kat sini je la aku punya writing . Till then, Assalamualaikum semua :)

No comments:

Post a Comment